Dedicam o mare parte din timpul si energia noastra vietii profesionale. De multe ori, cand lucrurile merg prost in cuplu sau familie, ne refugiem in munca pentru ca macar acolo sa ne simtim apreciati, impliniti.
Cariera este un pilon important al personalitatii noastre. Avem nevoie sa ne simtim valorosi, capabili, competenti. Tanjim dupa cuvinte de apreciere de la colegi, dar mai ales de la sefi, cautam aprobarea in ochii lor si ne simtim crunt nedreptatiti atunci cand efortul si rezultatele noastre nu sunt apreciate asa cum se cuvine. Tocmai importanta pe care a capatat-o pentru noi viata profesionala ne poate face sa alunecam foarte usor intr-o zona problematica.
Fara a epuiza diversitatea situatiilor posibile, iata 3 dintre scenariile cele mai intalnite:
1. Esti managerul propriei tale afaceri de succes. A trecut demult momentul in care munceai pentru ca aveai nevoie de bani si compania trebuia pusa pe picioare. Si totusi, continui in acelasi ritm frenetic.
Nicio persoana din echipa nu ti se pare suficient de buna sa preia sarcinile tale, iti este imposibil sa ai incredere ca va face lucrurile la fel de bine ca si tine. Ai muncit atat de mult sa cresti aceasta afacere, incat nu poti, pur si simplu, sa lasi pe mana altcuiva sarcini atat de importante.
Daca te recunosti in acest tablou, te confrunti cu problema controlului. Opreste-te putin si intreaba-te: de fapt, cine controleaza pe cine? Tu iti controlezi munca, sau munca te controleaza pe tine?
2. Ai trecut printr-o selectie dura si ai reusit sa obtii jobul la care visai, intr-o companie de prestigiu. Te asteptai sa fii entuziasmat si toate problemele tale sa se rezolve instantaneu. In schimb, constati ca traiesti cu o stare de anxietate permanenta declansata de convingerea ca nu esti capabil, ca nu vei face fata acestui job si, mai devreme sau mai tarziu, toti vor intelege ca esti un impostor si te vor demasca.
Daca te recunosti in acest tablou, problema cu care te confrunti este legata de stima de sine. Opreste-te putin si gandeste-te la momentele in care ai avut succes, ai fost apreciat. Da, cel care a facut ca acele momente sa existe esti chiar tu!
3. Iti place profesia pe care ti-ai ales-o, munca este frumoasa si iti aduce mari satisfactii, salariul e ok si te intelegi bine cu colegii. Dar seful, seful e teribil! Nu vorbeste, ci tipa si urla. Sta mereu cu ochii pe tine si parca se bucura atunci cand gresesti pentru ca abia asteapta sa te pedepseasca. E submisiv cu superiorii si dur cu subalternii. Te critica si te ridiculizeaza in fata colegilor. Promoveaza persoana cea mai lingusitoare si incurajeaza barfa si turnatoria. Nu-i pasa de oameni. Te revolta faptul ca e printre cei mai incompetenti profesionisti pe care i-ai intalnit.
Dupa ce pleci de la job, petreci ore in sir ruminand asupra cuvintelor pe care ti le-a spus, imaginându-ti ca, de data asta, ii dai replica, ii spui in fata tot ce crezi despre el, il pui si tu, in fata celorlalti, in ipostaze jenante cum ar fi aceea de a recunoaste cat este de incompetent.
Daca te-ai recunoscut in acest portret, problema o reprezinta relatia toxica in care te afli. O relatie toxica ne face sa nu vedem ca exista alternative: putem iesi din relatie, sau putem gasi o cale de a nu ne mai lasa afectati. Un inceput ar fi constientizarea faptului ca, atunci cand cineva ni se adreseaza, cuvintele sale nu spun nimic despre noi, ci spun multe despre emitator, definindu-l pe el, nu pe noi. Asa ca opreste-te putin si intreaba-te: chiar nu am alternative? Cand seful spune ca nu sunt bun de nimic, chiar asa o fi? Sau e doar nevoia lui de a-i submina pe ceilalti, pentru ca asta il face sa se simta superior?
Problemele cu care ne putem intalni in viata profesionala sunt variate, mergand de la cautarea celei mai potrivite profesii, pana la gasirea unui echilibru optim intre viata personala si cea profesionala, trecand prin dificultati legate, cum am vazut, de control, incredere in sine, sau presiunea de a atinge anumite standarde, gestionarea stresului, identificarea si eliminarea unor comportamente de autosabotare a succesului.
Pentru a le depasi, ai nevoie de dezvoltarea unor abilitati, de insusirea unor cunostinte si atitudini noi, de flexibilitate si creativitate pentru schimbarea perspectivei din care privesti lucrurile. Vrei sa afli mai multe?